17 Feb 2009 Hentikan Menguruskan Hidup Dengan Kad Kredit
 |  Category: Kad kredit

Jika kita masih menguruskan kehidupan dengan mengunakan kad kredit, sudah tiba masanya kita menukarkan kepada kad debit, di mana kita hanya belanja berdasarkan duit yang kita ada. Menguruskan hidup dengan mengunakan instrumen kad kredit tidak membawa kebaikan bukan sahaja di dunia tetapi juga di taman barzakh.

Majoriti kad kredit yang ada di pasaran yang sedang digunakan adalah hidup di atas dasar riba yang menjadikan ramai manusia ingkar kepada perintah Allah.

Kad kredit juga mengalakkan kita berbelanja mengunakan duit yang  kita belum miliki. Fikiran kita menjadi sentiasa tenang, gembira dan dalam keadaan bersyukur setiap kali kita mengunakan kad debit. Fikiran kita tidak bercelaru dan apabila membayar di kaunter juga kita tidak segan, kerana kita membayar tunai mengunakan duit sendiri.

Apabila kita membiarkan kad kredit mengurus hidup kita, mengikut kajian dari 100 pemilik kad kredit, 98 orang akan menjadi hamba kepada hutang.

Hanya dua orang sahaja yang bebas dari menjadi hamba kepada hutang. Adakah kita termasuk di dalam dua orang yang selamat?

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
Leave a Reply