Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-settings.php on line 472

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-settings.php on line 487

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-settings.php on line 494

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-settings.php on line 530

Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/classes.php on line 594

Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/classes.php on line 594

Strict Standards: Declaration of Walker_Page::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/classes.php on line 594

Strict Standards: Declaration of Walker_Page::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/classes.php on line 594

Strict Standards: Declaration of Walker_PageDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/classes.php on line 611

Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_lvl() should be compatible with Walker::start_lvl(&$output) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/classes.php on line 705

Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_lvl() should be compatible with Walker::end_lvl(&$output) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/classes.php on line 705

Strict Standards: Declaration of Walker_Category::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/classes.php on line 705

Strict Standards: Declaration of Walker_Category::end_el() should be compatible with Walker::end_el(&$output) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/classes.php on line 705

Strict Standards: Declaration of Walker_CategoryDropdown::start_el() should be compatible with Walker::start_el(&$output) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/classes.php on line 728

Strict Standards: Redefining already defined constructor for class wpdb in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/wp-db.php on line 306

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/cache.php on line 103

Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Object_Cache in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/cache.php on line 425

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/theme.php on line 623

Strict Standards: Redefining already defined constructor for class WP_Dependencies in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/class.wp-dependencies.php on line 15

Strict Standards: Non-static method authoravatars::init() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/author-avatars/author-avatars.php on line 10

Strict Standards: Redefining already defined constructor for class ngg_Tags in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/lib/nggallery.lib.php on line 485

Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-settings.php:472) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/quick-shop/quickshop.php on line 19

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-settings.php:472) in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/quick-shop/quickshop.php on line 19

Strict Standards: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, non-static method authoravatars::widget_register() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/plugin.php on line 311
Membina Dimensi Sebenar di www.shamsuddinkadir.com » 2009 » May
Strict Standards: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, non-static method authoravatars::print_css_link() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-includes/plugin.php on line 311

Archive for May, 2009

Di Planet Mana Kita Berada?


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Setiap manusia yang dilahirkan tinggal di bumi ini secara umumnya. Apabila kita memandang seseorang itu secara 1 dimensi, kita hanya dapat melihat semua manusia itu berada di sebuah planet yang sama iaitu bumi. Apa yang membezakan kita hanya lokasi daerah, negeri ataupun negara tempat kita tinggal.

Apabila kita melihat dengan mengunakan 2 dimensi, kita dapat lihat bahawa rupanya terdapat perbezaan di mana sebahagian manusia mendiami planet lain yang turut berada di dalam bumi ini. Contoh boleh di lihat dari senario di bawah :

  • Di sini kita dapat melihat kenapa sebahagian dari manusia suka menonton perlawanan bola, sejak dari kecil sehingga mereka mati.  Mereka sanggup bangun pukul 3 pagi semata-mata untuk tidak melepaskan peluang menonton bola. Semua nama permain dihafal, diingati, bilangan bola yang dijaringkan diingati siapakah yang menjaringkannya. Nama-nama stadium dunia di hafal, kelab mana yang menenangi perlawanan pada setiap liga ataupun tahun dihafal sebaik mungkin. Berpuluh-puluh ribu penonton datang menonton secara live di stadium.

 

  • Sebahagian lagi kumpulan individu tidak suka menonton perlawanan bola sepak, mereka tidak mahu melihat perlawanan kerana tidak nampak kebaikan yang mereka boleh perolehi dengan mengunakan masa menonton perlawanan itu. Mereka tidak faham kenapa adanya 11 orang pemain berebut rebut dengan pemain lawan yang berjumlah 11 orang juga, merebut-rebut sebuah bola. Baginya mereka masih dikurniakan dengan kemudahan bagi membeli bola seorang satu untuk dirinya dan ahli keluarganya dan tidak perlu berebut-rebut. Mereka tidak menghafal, ataupun mengambil tahu tentang bola.

Jika kita melihat kedua-dua kumpulan ini tetap hidup, cuma ada yang membezakan mereka.

Bagaimana kumpulan yang tidak suka menonton perlawanan bola sepak menghabiskan masa yang juga diperuntukkan kepada mereka iaitu 24 jam sehari?

  • Ada sekumpulan individu mewajibkan diri bagi menghisap rokok sebagai keperluan hidup. Setiap hari sebahagian dari duit digunakan bagi membeli rokok-rokok bagi memenuhi keperluan hidup.

 

  • Manakala satu lagi kumpulan dapat menjalani hidup secara normal seperti orang lain, walaupun tidak merokok. Persoalaan untuk apa mereka habiskan masa yang tidak diperuntukkan untuk merokok? Di manakah mereka membelanjakan duit yang tidak diperuntukkan untuk membeli rokok?

 

 Satu lagi contoh yang kita boleh kaji adalah seperti berikut:

  • Sekumpulan individu mengunakan majoriti masanya selain dari bekerja adalah untuk menonton tv dan movie.

 

  • Sekumpulan individu lain mengunakan majoriti masanya selain dari bekerja adalah untuk membaca buku.

Adakah taraf kehidupan dan kualiti hidup kedua-dua individu dari kumpulan yang berlainan adalah sama?

Mengikut sebuah kajian, mereka sebenarnya tidak sama, semakin banyak seseorang individu itu mementingkan kualiti hidup, mereka sebenarnya berhijrah dari sebuah planet kepada sebuah planet yang lain. Walaupun secara fizikalnya kita tinggal di bumi yang sama, tindakan kita berbeza walaupun menghadapi situasi yang sama. Contohnya, apabila kita membeli sebuah kereta. Kita mungkin tidak membelanjakan duit bagi mengubahsuai kereta bagi memastikan kita dapat sampai ke destinasi B. Sebaliknya bagi individu lain, adalah satu kemestian bagi mengubahsuai kereta. Kenapa ianya berlaku? Kerana kedua-duanya tidak hidup di planet yang sama.

Apabila kita melihat dengan mengunakan 3 dimensi, kita melihat di dalam banyak-banyak planet yang ada itu planet mana yang memiliki keperluan bagi membawa manusia jalan pulang kepada Allah.

Peserta Kursus Mencapai Sasaran Kritikal


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Segala puji untuk Allah, di atas berita baik yang diterima dari perbincangan ringkas dengan beberapa peserta yang mengikuti kursus Dimensi Diri pada 5 - 7 Mei 2009 yang lalu.

Peserta yang SK temui telah mempratikan kemahiran yang dipelajari dan menyakini bahawa kemahiran itu membantu mereka menjadi lebih hebat terutama dalam perbelanjaan. Ini sudah pasti menurunkan bebanan stres mereka dari mada ke semasa, sehingga tiada lagi hutang yang tidak perlu ditanggung.

Satu lagi sasaran yang ingin dicapai adalah membudayakan budaya membaca dan mencari ilmu dan pengalaman dengan membaca buku. Kesannya dapat dilihat apabila, semakin ramai peserta  yang turut menyakini keperluan membaca buku.

Tidak dilupakan kepada Puan Zaini Hashim (Apa lagi SK ingin capai?) beliau antara kakitangan Lembaga Hasil Dalam Negeri Cawangan Melaka yang memiliki kejelitaan sosial iaitu pandai berkomunikasi sebagai satu dari ramuannya.

Terima kasih juga kepada Puan Wee yang cukup komited, rajin dan ringgan tulang sehingga membantu kakitangannya yang menempah buku dari SK. Terima kasih PUan Wee, yang merupakan salah seorang dari urusetia yang rajin bekerja. Terima kasih.

Terima kasih kepada Puan Hamedah Mahmud yang turut membeli satu set buku ilmiah tulisan SK bagi kegunaan pejabat LHDN cawangan Melaka.

Semoga peserta dan orang yang berada disekeliling mereka juga mendapat imbuhan ilmu yang bermanfaat apabila menjadi penagih buku yang berguna.

Sehingga kini, kedaibukusk.com belum ada wakil pengedar buku-buku inspirasi di Melaka. Semoga dengan pertambahan bilangan penagih buku-buku berinspirasi akan tambil sekurang-kurangnya seorang individu yang menjadi pengedar.

Tetamu SK: Pengalaman Melalui MLM


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Assalamualaikum

Saya tertarik dengan artikel kedua pakar, Tn SK dan Tn Zamri. Saya ingin berkongsi pengalaman saya dalam internet biz maupun MLM.

Saya merupakan seorang usahawan baru (belum berjaya lagilah… berjinak-jinak dlm biz agriculture. Dulu saya seorang AVP di salah sebuah bank, berhenti kerja sambung belajar di UM, sambil tu buat biz MLM.

3 bulan dah dapat pangkat Senior Sales Manager. Tapi bila dah mula kenal biz ni baru tahu ‘ketidakjujuran’ para-para leader di atas dalam mengejar pangkat dan cek besar sanggup buat apa saja. Saya ambil keputusan tak nak terbabit lagi walaupun dah banyak rangkaian.

Maklum exbanker…ramai kenalan dan dah biasa buat marketing dan luluskan pinjaman orang ramai. So database memang dlm tangan. Saya set-up pula agensi general insuran(Takaful ) modal rm100k. Bila ada ofis cantik datang pula seorang kenalan seorang yang berperibadi tinggi (seorang Haji) minta maaf bukan nak jatuhkan maruah atau status sesiapa) mengajak saya buat MLM semula.

Saya ikut keluar modal lagi RM25k opps yg dulu tu rm21k….sebulan 2 je ok….tup-tup sama gak kali ini company pula bermasalah…akhirnya company tu tutup. Produk dah bertimbun dalam stor rumah….Merajuk sekejap dengan MLM ni…tapi tak serik…

Join pulak MLM baru terlibat dgn BIO herba…syarikat gah di Putrajaya..melabur lagi RM40k sebab jadi stokis..Pun sama bila dah berbas-bas orang datang ke ibupejabat syarikat kena siasat. 

Akhirnya saya serik…nak kata buang masa dan duit tu memanglah tapi dari satu sudut positif pengalaman tak boleh dibeli.

Justeru itu saya kini nak muhasabah diri dengan membaca blog2 motivasi seperti blog TN SK dan nak mula melabur beli buku-buku nak mencari apa yang tak kena dalam diri saya kerana asyik ‘terkena’ dalam biz MLM ni.

Rahimah

————————-

Waalaikummusalam Cik Puan Rahimah,

Semoga Allah mengurniakan kepada Puan dengan limpahan kebaikan yang datang mendadak pada setiap pagi dan petang hari di atas usaha Puan satu demi satu bagi mencari duit yang halal. Amin.

Puan, tahniah di atas pengalaman yang dikongsikan saya yakin, puan akan dikurniakan dengan keberkatan di atas usaha Puan bagi mengelakkan orang lain dari mengikuti jejak yang sama dengan Puan . (Jangan dipatuk oleh ular yang sama dua kali). Terima kasih.

Sebenarnya tidak ada apa yang tidak kena dengan kita, cuma Allah telah menciptakan luar jalan utama bagi kita mendapatkan ilmu ataupun pengalaman. Iaitu :

  • Dengan melakukan kesilapan sendiri
  • Dengan mempelajari dari pengalaman orang lain

Ayat pertama yang diturunkan oleh Allah iaitu Iqra yang bermaksud ‘Baca’ sudah tentu mengalakkan kita membaca buku agar kita tidak menangung kesilapan yang tidak perlu yang sudah dilakukan oleh orang terdahulu. Baca buku agar kita mendapatkan nikmat yang diperolehi oleh orang yang terdahulu. Berfikir supaya dari ilmu yang kita perolehi dengan membaca itu membantu kita mencipta benda dan perkara baru yang memberi manfaat kepada masyarakat kita.

Tidak mengapa, walaupun langkah yang dilalui oleh Puan itu pahit, tetapi sepahit kopi kosong ianya membantu kita dari terlelap ketika memandu di jalan raya. Sehitam-hitam kopi, ianya dapat menyelamatkan kita dari maut yang tidak sepatutnya.

Pengalaman yang Puan telah lalui itu amat-amat penting. Semoga Puan akan sentiasa berkongsikan pengalaman-pengalaman yang amat berguna itu secara bersama.

Semoga Allah memudahkan dan melapangkan Puan dengan cahaya ilmu. Teruskan usaha Puan untuk menjadikan buku sebagai keperluan hidup.

Shamsuddin Kadir

emel: info@shamsuddinkadir.com

Perjuangan www.ShamsuddinKadir.com


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

“Tidak aku menciptakan manusia dan jin melainkan untuk ikut telunjuk Aku (Allah)”.  Kita di hanya dicipta oleh Allah menjadi manusia dan bukannya haiwan hanyalah semata-mata untuk kita dengar, ikut dan patuh kepada Allah.

Bagaimana untuk kita dengar, ikut dan patuh kepada Allah? Hanya dengan bernafas iaitu membaca tafsiran Al-quran sebagai contohnya terjemahan oleh Yayasan Restu, pejabatnya di sebelah Masjid besar Shah Alam. Harganya RM 80 sahaja. Boleh juga dibeli di pejabat Pos terpilih.

Salah satu keperluan sebagai manusia, kita disuruh oleh Allah untuk membantu dan bersama-sama dengan masyarakat dalam mencapai kejayaan. Maka shamsuddin kadir memilih isu kewangan sebagai wadah utama dalam saling tolong menolong bagi memastikan setiap individu dapat hidup dengan aman dan tenang dengan rezeki yang Allah berikan.

Semoga usaha ini dapat membantu individu menjadi orang yang lebih berbahagia dan ceria selalu, sementara menunggu nafas kita dihentikan oleh Allah.

Halaman ini berlandaskan kepada semangat bantu-membantu sepanjang tempoh bernafas di dunia ujian Allah ini.

Shamsuddin Kadir

Pagi Jumaat

Diari SK: Rakyat Yang Peramah Dan Lembut Berbicara


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Dengan izin Allah SK akan sekali lagi ke Kota Kinabalu, Sabah, negeri yang tersohor dengan rakyat yang peramah dan lembut ketika berbicara pada pandangan SK. Jika tiada aral melintang SK akan berada di sana mulai 1 Ogos sehingga 8 Ogos 2009 bagi menjayakan dua lagi kursus hasil sokongan dan kepercayaan Tuan Rony yang memiliki ketampanan sosial. Ciri yang ada pada seorang pemimpin yang disukai oleh pengikutnya.

Hajat bagi mengadakan kunjungan ke Sabah, sudah direstui oleh Allah dengan projek kursus yang bakal dimuktamadkan dalam masa terdekat nanti.

Shamsuddin Kadir (SK)

Emel : info@shamsuddinkadir.com

Trainer, Author, Reader & Listener

Maklum Balas Kursus Dimensi Diri Di LHDN Sabah


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Di bawah adalah maklum balas yang diterima oleh pihak Ultra Mind Resources berkenaan dengan kursus Dimensi Diri 2 Hari 1 Malam yang telah di adakan pada 25 - 26 Mei 2009 di Promenade Hotel, Kota Kinabalu Sabah.

“MENARIK, INFORMATIF & EDUCATIF” Jauffin Nuasim

“Sangat-sangat baik, tidak dapat saya nak katakan dengan kata-kata. PERFECT!!!” Rozaidi Yahya

“Kursus ini berbeza dengan kursus pengurusan kewangan yang lain yang pernah saya hadiri sebelum ini. Keep Up A Very Excellent Work!” Nordiana Abdul Razak

“Kursus ini merupakan kursus terbaik yang pernah dihadiri dan kalau ada peluang ingin menyertai lagi lain-lain kursus anjuran ULTRA MIND RESOURCES, iaitu En. Shamsuddin Kadir” Maimunah Talib

“Sangat Baik. Trainer amat berpengetahuan dan sangat dapat menguasai emosi beliau” Don Anderson

“Saya sungguh berpuas hati dengan kursus Dimensi Diri yang saya hadir ini dan ingin menghadiri lagi, di masa akan datang” Nur Fatin Izwana

“Membuat saya berfikir jauh dari normal. Hebat…Hebat…Hebat…” John Tan

“Sepanjang kursus tidak membosankan seperti ada setengah-tengah kursus sangat membosankan sangat membosankan sehingga satu perkara pun tidak dapat diikuti oleh saya. Inilah kursus yang cemerlang saya ikuti setakat ini” Marlina Ahmad

“Teramat memuaskan… Membuka minda saya supaya mengurus kewangan dengan lebih teratur” Faridah Ali

 ”Kursus ini sangat memberikan kesan yang mendalam dan dapat mempelajari sesuatu perkara yang baru yang kita tidak tahu” Noraini

“Saya mengucapkan tahniah & terima kasih semoga lain kali saya akan terpilih lagi” Yusop Tajul

 ”Kursus ini amat berguna kepada saya dalam menggapai impian” Ismail Hashim

“Sungguh menarik, Informatif serta begitu educative” Jauffin Nuasim

“Program ini sangat baik untuk semua kakitangan LHDN khususnya, tidak mengira gred mana” Jusnam

“Amat memuaskan, kerana dapat mengajar saya tentang pengurusan wang yang betul dan menghindari bebanan hutang. Terutamanya penggunaan Kad Kredit” Maria Maidin.

“Ilmu diterap, Hasil diperolehi” Noraini

Sebahagian dari maklum balas yang kami terima berkenaan dengan persoalan “Apa yang kami boleh perbaiki /tingkatkan untuk program kami yang akan datang?”

  • Menambahkan tempoh jangkamasa kursus tersebut dan menambahkan tajuk kursus - Noraini
  • Tambahkan atau panjangkan masa kursus - Abd Latip Burud
  • Tempoh masa kursus perlu ditambah - Nordiana
  • Perbanyakkan topik berkaitan ‘Mind Power’ - Ismail Hashim
  • Panjangkan Masa Berkursus - Faridah Ali

 “Program ini merupakan satu program terbaik yang pernah saya hadiri. Sangat baik untuk mengubah mind set setiap pekerja” Maimunah Talib

Selaku Trainer dan jurulatih bagi kursus Dimensi Diri, SK merasakan amat komited dan berpuas hati di atas daya usaha setiap peserta yang sentiasa menunjukkan komitmen yang melepas sempadan. Tidak dapat dinafikan, SK juga banyak mempelajari dari peserta yang semuanya bijak, rajin dan pandai berkomunikasi dengan hebat.

Kursus ini antara kursus Dimensi Diri yang SK tidak akan melupakan, rasa seperti ada ikatan dengan setiap peserta yang cukup mesra seolah kita sudah menjadi sahabat 10 tahun yang lalu. Tahniah kepada para peserta yang cukup baik. SK akan berusaha supaya pertemuan kali ini akan disusuli dengan pertemuan seterusnya.

Ya Allah jadikan ilmu yang kami pelajari dan perolehi secara  bersama menjadi manfaat supaya ianya memudahkan lagi perjalanan hidup kami sebagai pekerja dan individu yang berkeluarga. Amin.

Semoga setiap peserta dapat menjayakan ceramah bagi mewawarkan informasi dan ilmu yang dipelajari, semoga ianya menjadi amalan baik kita di dunia.

“Wood Is Kayu,

Duck Is Itik,

When I Think Of You,

I Panjat Pokok BETIK”

Shamsuddin Kadir

Emel: info@shamsuddinkadir.com

Trainer & Author

Ultra Mind Resources

Tel: 03 4142 5300 Fax: 03 4142 7300

Diari SK: Lawatan Ke Negeri Rakyat Berdisiplin


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

JUMAAT 29 Mei 2009, Shamsuddin Kadir (SK) akan ke Ayer Keroh, Melaka yang terkenal bagi SK dan isteri sebagai negeri rakyat yang berdisiplin dan kemas. Ini berdasarkan pertemuan yang Allah aturkan sepanjang hidup selama ini dengan orang Melaka yang majoritinya adalah manusia yang berdisiplin dan sentiasa kemas.

Lawatan pada kali ini adalah bertujuan bagi menghantar buku-buku yang ditempah oleh kakitangan Lembaga Hasil Dalam Negeri Cawangan Melaka. Tempahan itu dibuat ketika SK menjayakan kursus Dimensi Diri III di LHDN Melaka pada 5 -7 Mei 2009 yang lalu, di mana buku-buku yang dibawa tidak mencukupi.

Dengan izin Allah jika berkesempatan, SK juga akan melakukan kunjungan hormat kepada satu dari bakal pelanggan di Melaka nanti.

Berkemungkinan besar SK akan menginap di Ayer Keroh dan akan kembali ke Kuala Lumpur pada hari Sabtu nanti.

Kursus Dimensi Diri LHDN Sabah 25-26 Mei 2009


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Dengan izin Allah, kursus Dimensi Diri akan di adakan mulai hari Isnin 25-26 Mei di Promenande Hotel, Kota Kinabalu Sabah. Di atas jemputan Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia cawangan Sabah. Ini adalah kursus 2 Hari 1 malam.

Terima kasih kepada Puan Maslinah Rak selaku ketua pentadbiran yang melihat dan memahami keperluan kakitangan & organisasi yang kritikal ini. 30 orang peserta akan terlibat dalam kursus ini. Urusetia yang cukup pantas menguruskan hal ehwal latihan ini iaitu Puan Junaedah Yusof seorang yang mengaplikasi maksud tanggungjawab yang sebenar.

Ini adalah kunjungan saya yang ketiga ke sabah. Kali pertama pada awal tahun 2004 sewaktu bertugas sebagai crew cargo, terbang dengan kapal terbang kargo Antonov 12 membawa sebuah enjin baru pesawat Boeing 737 milik pelanggan yang  terkandas di Tawau.

Ketika itu SK terlibat dalam operasi rescue penerbangan ‘AOG’ Aicraf on Ground.

Lawatan kedua ke Sabah adalah ke Kota Kinabalu, kunjungan hormat ke LHDN Sabah, dan beberapa lagi bakal-bakal klien.

Insyaa-Allah Sabah akan menjadi satu dari destinasi penting yang akan SK kunjungi setiap 3 bulan. Banyak keunikan yang ada di Sabah.

Shamsuddin Kadir

Emel: info@shamsuddinkadir.com

Hotel Promenade, Kota Kinabalu

Internet Marketer Makan Ikan Kecil?


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Artikel ini bagi menjawab banyak pertanyaan tetamu halaman www.ShamsuddinKadir.com berkenaan dengan emel-emel yang sentiasa memenuhi ruangan ‘inbox’ kita.

Ketika ini banyak emel-emel yang dihantar ke dalam peti box ‘inbox’ emel kita berkenaan dengan  jadi kaya, buat duit, duit senang, duit masuk dan banyak lagi yang bersumberkan internet marketing. Ramai juga individu yang memasukinya. Kenapa bisnes ini seolah tidak wujud sekitara 1990 - 1996 ? Kini 2009, bisnes jenis ini sudah ada di mana-mana, ada yang mendapat beribu-ribu emel jenis ini sehari. Banyak juga masa dihabiskan apabila kita ingin ‘delete’ emel jenis ini.

Sebahagian bisnes jenis ini di Malaysia dipelopori oleh individu yang tamat pengajian diperingkat universiti, sama ada masih ‘belum dapat kerja’ ataupun sudah bekerja tetapi dibebani dengan komitment ‘hutang’ ataupun gaji yang tidak pernah cukup.

Satu dari perkara kenapa bisnes ‘buat duit’ ini menjadi pilihan banyak individu, kerana modalnya teramat murah, hanya dengan kos membeli domain (.com) dan hosting (tempat di mana file dan website kita beroperasi).

Antara bisnes yang dilakukan oleh sebahagian Internet Marketer di Malaysia adalah bisnes yang mengambil duit dari individu-individu yang hidup makan gaji ataupun yang masih menggangur. Kerana individu yang makan gaji majoritinya hidup dalam keadaan terdesak, apabila menangung bebanan komitmen yang tinggi setiap bulan. Timbulnya persoalan untuk mendapat pendapatan kedua ataupun lain yang mudah.

Adakah bisnes jenis ini dapat membantu kita mendapat pulangan yang lumayan ? Bisnes jenis ini perlu bertahan dan perlu bekerja dengan lebih keras kerana majoriti sumber bisnes adalah menyediakan keperluan individu yang sedang terdesak (duit tidak cukup).

Jika kita melayari dunia internet, hanya beberapa kali sahaja kita menjumpai website yang menjual barangan ataupun servis yang diperlukan seharian dalam kehidupan. Iaitu website yang menjual keperluan hidup dan bukannya keperluan membuat ‘duit’ ataupun  ‘jadi kaya’.

Apabila bisnes internet kita adalah ‘buat duit ataupun jadi kaya’ yang berasaskan bagi menarik individu yang sedang terdesak, kita hanya dapat bertahan untuk sementara waktu. Iaitu selagi mana belum timbulnya testimoni yang mengatakan ‘aku tidak jadi kaya pun selepas beratus-ratus ’skim’ yang ditawarkan oleh Internet Marketer’.

Kita juga boleh lihat dan kaji sendiri, siapakah antara Internet Marketer yang menjual “buat duit @ jadi kaya” yang berjaya melahirkan seorang individu yang berjaya jadi kaya?

Semoga lebih ramai Internet Marketer yang menyediakan keperluan sebenar rakyat Malaysia terutamanya dan dunia umumnya dilahirkan.

Sebagai individu yang celik ilmu, kita perlu berwaspada dari menyertai ataupun menghabiskan masa berkualiti dengan mengadap komputer berjam-jam sehari semata-mata untuk ditipu.

Semakin banyak individu yang tertekan dengan gaji yang tidak cukup, semakin banyak graduan yang tidak dapat kerja, maka semakin banyak ‘Internet Marketer’ di lahirkan di Malaysia.

Semoga Tuan dan Puan yang berminat berkecimpung menjadi Internet Marketer, pilihlah bidang bisnes yang memenuhi keperluan rakyat Malaysia dan juga membantu meningkatkan ekonomi Malaysia.

Shamsuddin Kadir

Tertekan Duit Tidak Mencukupi


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Jika kita merasa tertekan ketika ini, disebabkan oleh duit gaji sudah tidak mampu menanggung gaya hidup kita ataupun kita menangung bebanan hutang yang tidak mampu dibayar, mungkin artikel ini dapat membantu.

Tekanan ataupun stres yang sedang menimpa kita adalah sebagai satu ujian dari Allah, dan lihatlah bebanan ini sebagai satu peluang yang Allah berikan kepada kita. Kita ini Allah sayang dengan mengingatkan kita tentang kebesaranNya dengan menjadikan ‘ujian’ dalam hidup kita.

Pertama jika kita masih sayang dengan status sebagai ‘makan gaji’, apa yang kita boleh buat adalah :

1. Hentikan makanan tidak berbaloi iaitu makanan segera untuk kita sekeluarga , kerana hidup kita bahagia, ceria tanpanya.

2. Hentikan menghantar anak ke tadika yang lebih mahal dari harga untuk tadika biasa. Ciri-ciri orang yang berjaya tidak bergantung kepada di mana beliau belajar sewaktu tadika.

3.  Hentikan menghabiskan masa bersama keluarga di shopping mall ‘window shopping’ yang akhirnya makan duit kita. Gantikan dengan lawatan ke tempat seperti air terjun seperti di FRIM Kepong’  bagi yang tinggal di Kuala Lumpur ataupun kawasan berdekatan sebagai contohnya. Tukar ke kedai buku ataupun perpustakaan.

4. Tetapkan waktu malam waktu untuk membaca untuk sekeluarga.

5. Hentikan ataupun kurangkan pakej ‘Saluran Berbayar’, jika informasi dalam salurannya tidak membantu kita urus duit dengan lebih baik dan menjimatkan kita dari berbelanja.

6. Hentikan dari membeli handphone baru dan hadkan perbelanjaan bil telefon kepada jumlah minimun yang dapat dicapai oleh rakan sekerja kita.

7. Jika perlu buat ‘garaj sales’ jual barang-barang yang kita tidak perlu lagi yang ada dalam rumah ketika ini.

8.  Baca buku ‘Hidup Tenang Walaupun Berhutang dan Makan Gaji Tetapi Kaya’ secara bergilir-gilir dengan pasangan kita.

9. Hentikan game-game seperti playstation : kerana ianya bukannya penentu kepada kejayaan kita dan anak-anak supaya dapat hidup tenang dan ceria apabila dewasa kelak.

10. Hentikan perayaan yang tidak meningkatkan kualiti hidup iaitu ‘Birthday, Anniversary’ - baca artikel berkenaan hujah disebalik tindakan ini di dalam arkib www.shamsuddinkadir.com.

11. Hentikan pengunaan kad kredit secara 100%.

12. Hentikan dari membeli barangan makanan yang kita sebenarnya tidak mampu pada ketika ini.

13. Hentikan membeli suratkhabar, majalah ataupun buku-buku yang negatif yang tidak membawa kita kemana-mana.

Itu adalah antara langkah yang kita lakukan.

Bagi yang sudah tidak ingin menjadi individu yang makan gaji, baca buku ‘Makan Gaji tetapi Kaya’ di bahagian menjadi pekerja hebat, pratikkan sekarang ditempat kerja, ianya menjadi mudah apabila kita memulakan bisnes sendiri nanti.

Berhati-hati dengan orang yang memberi nasihat kepada kita. Juga cari mentor-mentor sebanyak yang boleh dan baca banyak buku.

Semoga Allah memberikan kemudahkan kepada kita dalam melalui saat getir ini, dengan kemudahan menyelesaikan situasi yang kritikal ini. Amin.

Jangan lupa perkara yang terpenting sekali, dunia ini Allah yang punya. Setiap situasi adalah dalam kawalan Allah secara 100%, maka tunduklah kepada Allah bagi solat yang paling ringkas ‘Solat Dhuha’. Selepas artikel ini ditaip saya juga akan melakukannya. Insyaa-Allah saya akan kongksikan ‘rahsia solat Dhuha yang amat berkuasa itu’. Sama-sama kita mendapat fadhilat solat Dhuha.

Bijak Wang Di TV3 Sabtu 7 Malam


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Syukur di atas usaha beberapa wargakerja TV3 yang telah menghasilkan satu program yang amat baik dan ditunggu-tunggu oleh kita.

Halaman www.ShamsuddinKadir.com menyokong dan mengajak Tuan dan Puan bagi menontonnya, dengan izin Allah, ada manfaat yang kita dapat pelajari pada setiap bicara.

Program ini keudara secara langsung pada setiap hari Sabtu, jam 7 malam. Pengacara Bijak Wang adalah Puan Nurin Mastura.

Program ini diadakan hampir tepat dengan cadangan SK bagi mencadangkan satu program bual bicara kewangan di stesyen TV.

Shamsuddin Kadir

Trainer & Author

Emel: info@shamsuddinkadir.com

Buku Tukang Gunting Terbang Sudah Dipasaran


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Alhamdulilah, buku terbaru Tukang Gunting Terbang yang menginspirasi para pelajar dan dewasa bagi memulakan bisnes sendiri telah berada di pasaran sejak 21 April yang lalu.

Buku Garaj Aiman juga sudah kehabisan stok dan sedang dicetak semula dengan cover baru. Insyaa-Allah dalam masa 1 hingga 2 minggu lagi akan berada di pasaran juga.

Asas Bagi Memulakan Bisnes Sendiri


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Semoga Tuan dan Puan  menikmati kehidupan yang lebih baik dengan sinaran keberkatan hari Jumaat. Akhir-akhir ini banyak individu bertanya saya tentang memulakan bisnes sendiri dengan menyertai MLM ataupun Direct Selling. Ada juga yang memulakan bisnes sendiri dengan membuat pinjaman RM 50,000, RM 100,000 dan RM 250,000.

MLM dan Direct Selling bukannya dikategorikan sebagai Bisnes 100% ianya lebih kepada menjadi ‘JURUJUAL’ ataupun wakil pemasaran untuk sesebuah syarikat. Kita boleh ambil rekod sejarah 30 tahun terdahulu, apa yang capai oleh ‘jurujual’ ini, adakah apa yang dicapai itu masih berkekalan pada hari ini.

Apabila kita ingin menceburi bidang bisnes, kita perlu memiliki ciri asas seorang bisnes iaitu menukarkan RM 100 menjadi RM 200. Apabila kita menceburi bisnes walaupun dengan modal RM 1,000 ringgit tanpa ada kemahiran bagi menukarkan RM 100 kepada RM 200, tangan kita terbakar, duit yang dilabur ditangan semuanya hangus.

Mulakan bisnes dengan modal RM100, SK sudah berjumpa dengan individu yang bermula dengan modal RM 100 dan memiliki jutaan ringgit pada hari ini. SK juga memulakan pelbagai bisnes juga dengan modal serendah RM100 sahaja.

Bagi individu yang ingin memahirkan diri dengan ‘bisnes’ dengan modal kecil serendah RM100 sahaja, boleh mengikuti Bengkel Berhijrah Menjadi Usahawan yang dijayakan oleh SK dari masa ke semasa. Bengkel terbaru adalah pada hari Ahad (31 Mei 2009) di Universiti Tun Hussein Onn (UTHM) Batu Pahat, Johor. Yuran hanya RM150 sahaja boleh klik http://www.glowglokal.com/seminar.html .

Shamsuddin Kadir

Emel: info@shamsuddinkadir.com

Buku Yang Akan Dibeli Bulan Ini


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Insyaa-Allah dalam beberapa hari lagi, kita yang makan gaji bakal menerima gaji dalam masa terdekat. Apakah barangan dan servis yang kita akan beli mengunakan duit gaji bulan ini?

Antara perbelanjaan yang kita akan lakukan adalah melabur untuk buku, melabur untuk sumber inspirasi hidup kita. Saya sudah memilih sebuah buku yang saya sudah lama melihatnya, dan pernah memegangnya, tetapi belum berkesempatan memilikinya. Tajukan ‘Blink’ berkenaan dengan berfikir tanpa berfikir, itu maklumat ringkas yang saya dapat tahu dari bicara buku oleh Ally Iskandar di MHI hari ini.

Buku ini bakal menjadi santapan SK pada hujung minggu ini, jika buku itu dapat diperolehi di Kota Kinabalu, Sabah. Insyaa-Allah SK akan berada di Sabah mulai 23 hingga 27 Mei 2009 bagi menjayakan kursus Dimensi Diri untuk kakitalan Lembaga Hasil Dalam Negeri cawangan Sabah.

Tetapkan nama buku yang akan dibeli oleh Tuan dan Puan sebelum duit gaji masuk, dan mulakan satu tabiat membuat perlaburan ilmu dengan membeli buku sebagai satu dari belanja awal apabila mendapat gaji. Semoga tabiat ini menjadikan kita semua sebagai orang yang lebih berjaya dari masa ke semasa.

Kepada Tuan dan Puan yang ada memiliki anak yang berusia 7 tahun ke atas, boleh pilih banyak buku-buku yang bermutu yang ada di pasaran.

Kepada Tuan dan Puan yang belum ada slot membaca di rumah, boleh berbincang dengan pasangan dan mulakan langkah itu secepat mungkin. Sebagai permulaan Tuan dan Puan boleh memulakan waktu membaca iaitu pada pukul 8.25 malam sehingga pukul 9 malam. Ketika itu pastikan ruang membaca itu sunyi ’seperti di perpustakaan’. Tiada bunyi dari TV, Radio dan sebagainya. Itu akan menganggu kita menerapkan apa yang kita baca.

Shamsuddin Kadir

Emel: info@shamsuddinkadir.com

Diari SK: Kursus Persediaan Persaraan Jun 2009


Strict Standards: Non-static method nggallery::get_option() should not be called statically in /home/shamsudd/public_html/v2009/wp-content/plugins/nextgen-gallery/nggfunctions.php on line 10

Dengan izin Allah, SK akan menjayakan dua kursus Persediaan Persaraan untuk dua buah organisasi yang berlainan. Kursus ini adalah bagi melengkapkan kepada kemahiran yang setiap kakitangan sudah ada bagi melangkah sebagai seorang pesara. Kursus ini juga sebagai satu nilai tambah yang disediakan oleh organisasi bagi menyatakan setiap staff itu penting dalam sumbangannya selama ini dalam membantu organisasi mencapai misi dan visinya.

 

Kedua-dua pelanggan ingin menjayakan kursus ini pada bulan Jun. Mungkin Jun adalah bulan persediaan bagi individu yang bakal bersara dalam masa kurang dari 2 tahun. Semoga Tuan dan Puan yang bakal bersara memperolehi kelebihan dan kebaikan setiap masa dalam melalui liku kehidupan.

Shamsuddin Kadir

Trainer & Author

Emel: info@shamsuddinkadir.com

Ultra Mind Resources

Tel: 03 4142 5300 Fax: 03 4142 7300