Pertanyaan Sepupu : ‘Service Apartment’

Cik Puan Alawiah (bukan nama sebenar) menulis:

Salam Tuan Shamsuddin. Semoga berada dalam keadaan yang baik. Saya ingin tanya pendapat Tuan berkenaan saya hendak membuat pilihan untuk membeli ataupun tidak rumah servis apartment di Shah Alam berharga RM247,000. Saya join nama dengan suami. Saya keliru hendak beli ataupun tidak dan saya dah bayar booking RM1,000.00. Saya tak tahu adakah keputusan membeli rumah itu  terbaik atau sebaliknya.  Ini adalah rumah pertama saya dan suami. Saya kena keluar wang KWSP saya dan suami untuk membeli rumah tersebut.

Saya keliru adakah patut saya membeli rumah tersebut sedangkan saya berminat untuk mengambil skim bajet 2011 rumah pertamaku.  Jadi saya ingin bertanya adakah patut ataupun tidak membeli rumah tersebut.

Mohon Tuan dapat membalas pertanyaan saya ini. Terima Kasih.

———————————————

Waalaikummusalam Cik Puan Alawiah,

Semoga Allah sentiasa melindungi cik puan dari bebanan hutang dan penindasan orang lain terhadap cik puan. Amin.

Isu berkenaan ‘service Apartment’ kita sudah bicarakan di dalam buku, mohon cik puan rujuk buku Kaya Dengan Rumah dan Buat Duit Dengan Rumah. Antara kelemahan Apartmen Berservis adalah perlaburan yang paling risiko, kerana kos penyelenggaraannya tinggi, tetapi harganya tidaklah meningkat seperti roket.

Dengan harga RM 247,000 kita dapat beli rumah di atas tanah, sama ada rumah setingkat ataupun 2 tingkat di Shah Alam.

Membeli rumah pertama menggunakan skim bajet 2011 juga bagus, tanpa menggunakan duit KWSP. Hendak guna KWSP pun juga bagus.  Jika cik puan sudah membaca kedua-dua buku tersebut, insyaa Allah cik puan bertambah jelas dengan pilihan.

Membeli rumah dengan nama berdua, tidak digalakkan, mohon rujuk sama ada kepada artikel dalam blog ini yang terdahulu ataupun dalam buku-buku tulisan Shamsuddin Kadir.  Risikonya lebih banyak.

Lebih baik rugi duit booking RM 1,000 dari menangung bebanan di atas harga RM 247,000 itu.

Wallahualam, yang baik itu datang dari Pencipta, manakala yang buruk itu datang dari yang dicipta.

Shamsuddin Kadir

1 comment on “Pertanyaan Sepupu : ‘Service Apartment’”

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *